ساماندهی پارک تیگران ماهان

ساماندهی پارک تیگران شهر ماهان:

در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ که قرارداد ساماندهی این پارک با مشاوره پنجره از سوی شهرداری ماهان منعقد گردید، این پارک که در یکی از جذاب ترین محور های شهر ماهان تاسیس شده بود و بر روی مسیر آب یگانه ی این شهر قرار داشت، تازه راه اندازی گشته، ولی متاسفانه بدون هرگونه طراحی و صرفاً با اجرای پیمانکار مستخدم شهرداری و دارای اشکالات فراوانی بود.

از این رو با توجه به تغییرات جدید مدیریت شهری به نظر نمی‌رسید صلاح باشد نخستین اقدامات شهردار جدید توام با نفی اقدامات قبلی و هنوز افتتاح نشده، شاهد تغییرات بنیادی کردن فضاهای شهری باشد و در چشم شهروندان این گونه جلوه کند که همچون همیشه شهرداری هنوز راه اندازی نکرده، تخریب می‌کند به این جهت پاره ای اقدامات در دستور کار قرار گرفت که به عنوان فاز بعدی اجرا جلوه نماید. عناصر الحاقی برمحیط پیشین که تکمیل کننده و سامان دهنده به نظر آید. اولین طراحی اصلاح محور بلوار جمهوری شهر ماهان بود که وضعیت نامناسب عدم رعایت سلسله مراتب دسترسی، تصاد ف ‌های مخاطره آمیزی را به طور مرتب رقم می‌زد، اصلاح آمد و شد در دو طرف محور و ایجاد دور برگردانی در قسمت انتهایی پارک که این دور برگردان به تفکیک فضای سر پارک برای شکل‌گیری میدانی شهری با المانی جذاب برای تشویق گردشگران به تغییر مسیر به سوی شهر ماهان و ایجاد نقطه ی ابتدایی و تعریف یک شروع مشخص برای این پارک کمک می کرد.

برای تعریف این آغاز، دروازه‌ای برای پارک طراحی گردید که با توجه به مسایل زیر ترجیح داده شد درون همین نشانه ی شاخص سرویس های بهداشتی پارک نیز جانمایی گردد:

۱-۳. جستجوی بیشتر استفاده‌کنندگان برای یافتن سرویس‌های بهداشتی و لزوم جانمایی سرویس ها در جایی که چون ملاحظه می شد و همگان از آن و نشانی اش پرس و جو می کردند پیدا کردنش برای مردم ساده و آسان باشد

۲-۳. عدم امکان جانمایی سرویس ها در هر جای دیگر محور به ویژه که در کناره های پارک ، سرویس‌ها ناگزیر در مجاورت یک یا چند کاربری اعم از خدماتی و یا مسکونی قرار می گرفتند که مسلماً به اعتراض‌های گسترده ی صاحبان آن منجر می شد و در صورتی که سرویس ها در زمینی در لایه ی دوم بدنه ی مسکونی و تجاری لبه ی خیابان های دو طرف پارک جانمایی می‌شد، دسترسی دشوار و با فاصله ی آن آزار دهنده بود.

۳-۳ .فرم حلزونی طراحی شده برای ورودی پارک کمک می‌کرد تا سرویس‌ها، آن مستوری لازم را پیدا کنند.

دروازه ی ورودی با الهام از یکی از عناصر هویتی شهر ماهان یعنی میل های انگور ساخته شد. میل های انگور که در گذشته به صورت دوکی شکل و با خشت و گل ساخته می‌شدند، چوبهایی را روی سر و بین دو میل نگاه می داشتند تا درخت انگور روی این پایه و تیرها به صورتی که رویه ی آن است، بخزد و بالا رود. هندسه ی کف سازی محیط که از هندسه ی کفسازی آرامگاه شاه نعمت الله ولی گرفته شد روی دیواره ی دروازه می پیچد و به سازه ی خرپایی که بین دو پایه ی دروازه قرار دارد، می‌رسد و طرح این هندسه به صورت سایه روشن ناشی از آفتاب بر زمین می‌افتد و شبانگاه نیز به وسیله ی نورپردازی همین اتفاق رقم می‌خورد.