طراحی مجتمع های مسکونی، تجاری و ویلایی

مسکن به عنوان یکی از پر مراجعه ترین کاربریهای هدف کارفرمایان برای سفارش طراحی ، هماره دغدغه ی جدی اهالی پنجره بوده است. از این رو مطالعه ای جدی درباره ی این موضوع در دستور کار قرار گرفت که می توان به موارد زیر به عنوان نتایج این مطالعه اشاره کرد.

۱. بهترین و گویا ترین تعریف مسکن همانا «چاردیواری اختیاری» است. یعنی به زبان تخصصی تر مسکن فضایی تحدید شده است که این کرانمندی و حد و مرزی که نسبت به فضای اجتماعی و زندگی جمعی می یابد به منزله ی ایجاد فرصتی برای مالکیت اعم از دایم یا محدود است که درون فضای حد و مرز دار و جدا شده به اختیار و به قانون یا بی قانونی خویش زیست کند . یعنی در مفهوم مسکن دو کلید واژه  دارای نقش اساسی اند:

۱-۱. مرز که علاوه بر شخصیت و استقلال معنایی و اهمیت خودش حد، اندازه و مساحت محدوده‌ای را تعیین می‌کند که مالکیت آن در اختیار فرد یا افرادی قرار می گیرد. شخصیت مرز بیشترین معنایش درامکان ایجاد تفکیک و جدایی است به نحوی که میان بیرون و درونش هیچ  تداخل و ارتباط ناخواسته‌ای ممکن نباشد.

۲-۱. اختیار یعنی امکان زیستن به میل و فارغ از حقوق و اختیار دیگران که صرفاً درون قلمروی که نامش مسکن است، برای مالکش فراهم می‌شود و مالک مسکن می‌تواند به هر شکل و به هر شیوه ی دلخواه در آن محدوده زندگی و زیست کند و هیچ کس نمی تواند متعرض وی شود .

پنجره با درک مفهوم مسکن به محتوایی که از آن یاد شد، تلاش می کند تا هم روابط درونی فضای مسکن را به بهترین شکل برقرار سازد و به ویژه تفکیک فضاهای عمومی از خصوصی و در عین حال ارتباط آن را به درستی شکل دهد و هم روابط بیرون و درون به درستی برقرار گردد. ارتباطی که از بصری تا کالبدی و کارکردی و در تمامی دیگر ابعاد مولفه های معماری مورد توجه است.