طراحی ساختمان ویلایی در اراضی هفت باغ کرمان

 کارفرما: مهندس علیرضا پولادخای

ناظر عالی طراحی: دکتر نیما جهان بین

طراحی و ترسیم: مهندس مهسا اشرف

طراحی ویلا با سفارشات کارفرما و هدف گیری به سوی این موارد انجام شد:

  • با توجه به روابط فامیلی و خانوادگی کارفرما و امکان در اختیار قرار دادن ویلا برای استفاده ی اطرافیان،  فضای عمومی بزرگ و قابل استفاده برای مهمانی ها،  جشنها و دورهمی ها با جمعیت زیاد طراحی شود و فضای خصوصی قابلیت جداسازی و محفوظ ماندن از استفاده ی مهمانها را داشته باشد.
  • بالکن بزرگ با توجه به اقلیم و نیاز به بهره‌گیری از فضای باز و مسلط به منظر باغ و پیرامون، به ویژهآب روان قسمت جنوبی طراحی شود.
  • باغ برای عکاسی، واجد سکانس های زیبا و نورپردازی باشد .

طراحی پلان ویلا علاوه بر موارد هدف،  با فراهم آوردن امکان دید و داشتن منظر وسیع به باغ، در اختیار داشتن فضاهای چندمنظوره همچون اتاق مهمان در طبقه ی  همکف که در جشن ها و مهمانی ها به عنوان فضای تعویض لباس و آمادگی اولیه استفاده شود، ناهارخوری با اختلاف ارتفاع برای قابلیت تبدیل شدن به فضای صحنه(stage) و نیز فراهم بودن نور و دید زیبا به جوانب طراحی گردید. در طراحی مجموعه ی ویلا استفاده از شیوه‌ ی کمینه گرایی (minimalism)  در دستور کار قرار گرفت.

خانه های مینیمالیستی دارای یک طرح ساده ، ساده و کارآمد با حجم انباشته از فضاها هستند. فرم های ساده، فضاهایی با پلان باز، حداقل دیواره های داخلی، و تأکید بر نماها و نور روز در فضای داخلی از ویژگی های شاخص سبک مینیمالیسم می باشد.

این طراحی پس از کامل شدن یک گزینه، با کنار گذاشتن ذهنیات و دلبستگی های آن و انتخاب گزینه ای  جدید و تکمیل دوباره‌ی سیر طراحی به سرانجام رسید.