طرح جامع سه بعدی بلوار ۲۲ بهمن شهر کرمان (طراحی باغ راه ۲۲ بهمن):

بلوار ۲۲ بهمن محوری ویژه در شهر کرمان است که با اندیشه ای تاریخ گذشته از نظر دانش شهرسازی، روزگاری در این شهر ساخته شده است. یعنی محوری بسیار عریض که به ذهن سازندگانش هرگز معضل ترافیک نداشته باشد و در کنار آن و به صورت خطی تمام ساختمان ها و کاربری های اداری شهر شکل بگیرند، بر این اساس در کنار این محور، بلوار پر پهنا با حاشیه ای سبز به پهنای ۳۰ متر در نظر گرفته شد که به دلیل وجود کاربری مسکونی و اداری توأمان و همزمان در کنار این محور، بلوار ۲۲ بهمن ماهیتی دوگانه یعنی هم عبوری و هم مسکونی پیدا کرده است که از معضلات طراحی محسوب می‌شد. در مجموع طراحی باید به چالش های گونه گون زیر پاسخ گوید:

۱. کاربری‌های به ذات و ماهیت متفاوتی که در جداره ی بلوار قرار گرفته اند. همچون شعبه ی جزایی قوه ی قضاییه (دادسرای جزایی)، منطقه ی ۴ شهرداری، کانون پرورش فکری کودک و نوجوان، کلینیک، ادارات آب،  گاز، ثبت احوال و دفتر انجمن یاس و مهمانسرای آن ، هنرستان و جداره ی مسکونی بلوار که به لحاظ اندازه با مجموع دیگر کاربری‌ها برابر و بلکه بیشتر است.

۲.عدم ارتباط محلات مسکونی مستقر در حوزه ی بلافصل بلوار با فضای سبز پیرامونی و مسیر آمد و شدی بلوار

۳. رهاشدگی و بلا استفاده ماندن فضاهای سبز و تبدیل به مخروبه شدن برخی ساخت و سازهای درون این فضاها

۴.وضعیت آشفته ی پارک خودروها به ویژه برای دسترسی به ادارات و نهادهای پر رفت و آمد همچون دادسرا و شهرداری

از دیگر سو این محور ویژه دارای پتانسیل های عظیمی نیز همچون:

۵ ختم شدن از هر طرف به یک عنصر واجد ارزش شهری از یک سو به فلکه ی خواجوی کرمانی با مجسمه ای یگانه و ارزشمند از این شاعر شهیر ایرانی و از سوی دیگر به میدان پژوهش و بزرگترین دانشگاه کرمان و به تعبیری خاورمیانه به نام دانشگاه باهنر

۶. قرارگیری تنها شهربازی کرمان در لبه ی این بلوار

۷.نزدیکی چندین واحد دانشگاهی از جمله پیام نور، فرهنگیان و یک واحد دانشگاهی غیرانتفاعی به این محور

۸. قرارگیری یکی از سالن‌های محل برگزاری کنسرت که بارها محل مراجعه و شناخت شهروندان کرمانی بوده است در لبه ی بلوار

با توجه به آنچه رفت و برای پاسخگویی به پرسش های موجود ، ایده های زیر به عنوان راهبردهای اصلی برنامه ی کاری،  مورد پذیرش تیم طراحی قرار گرفت:

۹. برقراری ارتباط و اتصال محله های مسکونی با فضاهای سبز حاشیه ی بلوار از طریق باز کردن کوچه ها به کند راه طراحی شده که از یک سو نابسامانی پارک خودروها و سلسله مراتب دسترسی را اصلاح و از دیگر سو با طراحی به صورت مقطع به مقطع در هر جای بلوار فراخور نیاز، پهنای متناسب پیدا می‌کند. ( در برخی نقاط، کندراه با پهنای ۱۲ متر و امکان عبور و پارک دو طرفه، بیشترین حجم ارتباط و اتصال را رقم می زند و در برخی جاها با عرض ۸ متر صرفاً یک طرف پارک را ممکن می سازد و در برخی مکان‌ها به طور کلی وجود پیدا نمی‌کند. چون دسترسی در درازای معینی مطرح نیست.) و امکان دسترسی به دانه های مجاور بلوار را فراهم می‌سازد.

۱۰. در نظر گرفتن فضای میدان هایی با ماهیت جلوخان در قسمت جلویی هر دانه ی واجد اهمیت در لبه ی بلوار که هر جلوخان طرحی متناسب با هویت و ماهیت آن دانه دارد و این دانه های گوناگون را مسیر پیاده و دوچرخه در سراسر طول بلوار به سان نخ تسبیح که دانه ها را به هم می‌دوزد، به یکدیگر متصل می‌سازد.

۱۱. برنامه‌ریزی برای شکل‌گیری یک مشارکت فراگیر از سوی دستگاه‌ها و نهادهای مجاور بلوار و زمینه‌سازی شهرسازی مشارکتی  به نحوی که مسوولان هر دستگاه برای نمایش کارکرد خود و ارتباط گیری بهتر با مخاطبین و یا با تشکیل کارگاه ها و نمایشگاه ها امکان وجود فعالیت های متنوع و مداوم را درون جلوخان ها فراهم کنند و دانشگاه نیز متولی این آموزش های شهروندی و ناظر عالی اتفاقات باشد . البته درباره ی این برنامه علی رغم همه ی پیگیری ها و برگزاری جلسات متعدد با کارشناسان و مدیران دستگاه‌ها تاکنون توفیق چندانی عاید نشده است.

۱۲. دامن زدن به فعالیت های موجود و فراهم سازی امکان پایدار و برقرار ماندن این فعالیت‌ها ( به عنوان مثال در بخشی از حاشیه ی بلوار، دستفروشانی برای فروش کالاهای خود اقدام می‌کنند که طراحی به نحوی انجام شد تا فضای مناسبی برای کار و فروش آنان فراهم آید و یا در قسمتی دیگر از فضا وانت بارها برای آوردن بار و فروش آن اقدام می‌کنند که دسترسی و محل استقرار ایشان نیز ساماندهی شد و یا زمینهای ورزشی پیرامون بلوار، همه بازسازی و بهینه سازی شدند و به قولی راه ها در زمین موضوع طراحی در همان جاهایی شکل گرفتند که رد پای عابران بر زمین حک شده بود.)

۱۳. آرام سازی ترافیک عبوری به طور جدی به نحوی که تمامی راستگردها و رمپ ها حذف و ورود از کناره ی محور با زاویه ی ۹۰ درجه و حتی اندکی پیشروی کناره ی بلوار درون مسیر صورت گرفت. استقرار سرعت کاه ها در فواصل معین، کاهش ازعرض سواره و تخصیص کناره به محل پارک و ایستگاههای حمل و نقل عمومی و تغییر هندسه ی تقاطع ها از جمله اقدامات دیگر در این راستا است .

۱۴. انتخاب یک تم برای طراحی با عنوان « بازی » به نظر مشاور پنجره بازی که شاید برترین تعریف آن به عنوان نقطه ی مقابل متافیزیک یعنی عبور از حضور کالبدی به سوی رابطه و فعالیت باشد، امکان یک طراحی بازیگوشانه برای فائق آمدن به حضورهای مساله ‌ساز متفاوت و بعضاً متضاد درون حوزه ی مداخله را فراهم می‌نماید و از این رو با انتخاب این تم و مطالعات وسیع فلسفی حول این مفهوم تلاش شد تا زمینه ی وحدت آفرینی در عین تکثر و تنوع موجود، به وجود آید .

در نهایت در قالب این طراحی و با توجه به شرح خدمات توامان قرارداد که هم محتوای طراحی شهری و هم معماری دارد، در درازای ۶ کیلومتر ، طراحی سانت به سانت رخ داد.